وبلاگ آموزشی آرت کلیک

آموزش سئو، مارکتینگ، برندینگ و  ...

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

برندینگ در فضای مجازی

امتیاز دهید
(0 رای‌ها)

نکاتی که هر کسب و کار برای شروع یا ادامه فعالیت در فضای مجازی ( برندینگ در فضای مجازی )، باید به آن توجه کند تا به حفظ  و رشد برند آنها در این فضا کمک کند.

این روزها با تب فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در رده های مختلف کسب و کار، شاهد ایجاد سیستم های مختلف ارتباطی نظیر شبکه های اجتماعی، وب سایت ها ، انجمن ها و .... هستیم که هر یک به نوبه خود راهی را برای ارتباط ما با مشتریان و کسب و کارهای دیگر باز کرده اند به نحوی که این ابزارها مانند دفتر واقعی ما در ساختمان چند طبقه مدرن با طراحی دکوراسیون فوق العاده در فضای مجازی و به عنوان "جزئی از برند "ما عمل می کنند که شایسته است از این فرصت به طور صحیح استفاده گردد.

حساسیت این موضوع چنان است که در بسیاری از اوقات، اکثر کسب و کارها بدون در نظر گرفتن این مهم  دفتر مجازی خود را به صورت وب سایت اینترنتی ، صفحات اجتماعی در اینستاگرام یا .. و یا شبکه های موبایلی مانند تلگرام باز می کنند که هر یک به صورت مقطعی و هیجانی ممکن است در حالت خوش بینانه مشتریان اندکی  را به سمت ما گسیل کنند اما به طور یقین بدون برنامه ریزی بلند مدت نمی توانند به حفظ برند ما در طولانی مدت کمک نمایند.
آنچه در کشور ما با افزایش روز افزون استفاده از اینترنت فراگیر شده است ارائه ی خدمات و محصولات متنوع مجازی از قبیل طراحی وب سایت،ایمیل مارکتینگ و وب برندینگ...  از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص و غیر متخصص است که باید با توجه به اثر گذاری مستقیم و غیر مستقیم آن بر برند با دقت بیشتری آن را انتخاب نمود.

 

 

نکاتی که هر کسب و کار برای شروع یا ادامه فعالیت در فضای مجازی، باید به آن توجه کند

 

1- دفترهای مجازی خود را به دقت باز کنید !

هر جزء از صفحه یا سایت شما در فضاهای  مجازی باید مانند دفتر واقعی شما در فضای فیزیکی به دست طراحان و متخصصان خبره طراحی و اجرا شود.

به همان نسبتی که برای دکوراسیون و رنگ  دفتر خود هزینه و زمان و تخصص در نظر می گیرید باید برای دفاتر مجازی خود نیز اینگونه عمل کنید.اجزای برند شما با هم هویت شما و سازمانتان را تشکیل می دهند، پس با یک طراحی سطح پایین و غیر قابل استفاده برند خود را در معرض تهدید قرار ندهید.


2- تکنولوژی در فضای مجازی

حتما زمانی را به یاد دارید که دیوار خانه ها تنها از آجر و  سقف خانه ها از تیر چوبی ساخته می شد و هدف تنها ساخت خانه بود و گزینه هایی مانند استاندارد و ضد زلزله بودن و زیبایی و راحتی یا در آن لحاظ نمی شد یا به دلیل نبود بودجه بی اهمیت بود، اما امروزه به کمک تکنولوژی و طراحی و قوانین، ساختمان های بی کیفیت از دور خارج شده اند و ما از هر نظر چه با بودجه و چه بدون بودجه "باید " استانداردهایی را حتی به صورت حداقلی رعایت کنیم!

دنیای وب نیز مانند ساختمان ها دارای  استانداردها و تکنولوژی هایی هستند که باید برای قابل استفاده بودن  در طراحی ها مد نظر قرار گیرند،به دلیل سرعت فوق العاده ی تکنولوژی متاسفانه بسیاری از شرکت ها و افراد متخصص نیز که سالها در این زمینه فعالیت کرده اند هنوز با شرایط جدید خود را وفق نداده اند.

نمونه آن طراحی سایت هایی است که روی گوشی های موبایل به راحتی قابل استفاده نیستند یا به اصطلاح ریسپانسیو ( Responsive ) نیستند و یا عدم تغییر در سایت هایی که از سالیان پیش هنوز بروزرسانی نشده اند!


3- تجربه بازدیدکنندگان و کاربران

در فضاهای مختلف مجازی شامل وب سایت ها، شبکه های اجتماعی ، وبلاگ ها و ... آنچه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد" تجربه و حسی " است که در ذهن و قلب بازدید کننده ایجاد می شود.

طراحی مناسب اجزای گرافیکی ، طراحی و تولید محتوای مناسب ، چیدمان اجزای سایت، در دسترس بودن اجزای مهم مانند خدمات قابل ارائه، محصولات و ... از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفت .

دفاتر مجازی شما از نظر بروز بودن و اطلاعات ارائه شده  باید با دفاتر واقعی شما  نیز در جهت حفظ یکپارچگی برند هماهنگ باشند، بازدیدکنندگان و کاربران "نباید " با مراجعه به دفاتر مجازی شما فکر کنند که برند شما غیر فعال است و با خارج شدن از آن تجربه ی بدی را کسب کنند!


4- تحقیقات بازار و مشتریان هدف

قبل از ورود به هر شبکه و افتتاح دفتر مجازی خود استراتژی و هدف خود را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که تمام شبکه ها  و دفاتر مجازی برای شما مناسب نیستند، چه بسیار شرکت های تولیدی که به دلیل عدم شناخت صحیح از بازار در شبکه های موبایلی نظیر اینستاگرام و ... با ترفندهای گوناگون نظیر خرید فالوور و لایک به دنبال جذب مخاطب های بسیاری هستند که هیچ پیوندی با کسب و کار آنها ندارد و حتی می تواند برای شما خطرناک باشد!
هر شبکه و ابزار کاربران و خدمات خاصی دارند  که باید با استفاده از آنها برند خود را در جایگاه خودش عرضه کنید.

 

5- پشتیبانی مناسب

زمانی که می خواهید دفتری را افتتاح کنید باید به نیروی انسانی آن نیز توجه کنید.

راه اندازی یک وب سایت بدون در نظر گرفتن نیروی پشتیبان و متخصص برای اداره تمام یا بخشی از آن اشتباهی است که بسیاری از کسب و کارها مرتکب آن می شوند و با از بین رفتن زمان و بودجه و البته این جزء از برند بخش مهمی از تجارت خود را دچار چالش پیدا و پنهان می کنند.

بسیاری از طراحان تنها برای شما یک وب سایت یا صفحه اجتماعی طراحی می کنند و بقیه ی کار را به شما و گروهتان واگذار می کنند که در این حالت وجود یک فرد خبره در تیم شما یا کنار شما به عنوان همکاری و مشاور ضروری است  اما برخی طراحان و شرکت ها با ارائه ی بسته ها ی مختلف شما را در تولید و  پشتیبانی از دفترتان یاری می کنند که شما با توجه به وضعیت و اهداف و استراتژی حضورتان در بازار باید تصمیم نهایی را بگیرید.

محسن پروین

محسن پروین هستم ، مشاور سازمان نصر ، حدود15 سال هست که با تیم ها و شرکت های کوچک و بزرگ روی پروژه های مختلف تولیدی، تجاری  و اجتماعی کار می کنم ،سعی می کنم همه روزه با یادگیری و انتقال تجربیاتم به دیگران یک گام به جلو بردارم .امیدوارم در آرت کلیک بتونم تجربیات خوبی رو در اختیار شما دوستان قرار بدم.

نظر خود را اضافه کنید.

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
شرایط و قوانین.

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد